fredag 27. februar 2009

Skal vi late som om fotball er håndball, nå?

Tittelen i bloggposten spiller naturligvis på forslaget om at det i fotball skal kunne gis midlertidig straff ala to- og femminuttere i idretter som håndball, basketball og ishockey. Men vil det være en endring til det positive i fotball?

Jeg mener klart og bestemt at nei, det vil bare gjøre dommerrotet enda mer betydningsfullt. Gang på gang fikk vi i fjor se dårlige dommere som for eksempel Svein Erik Edvartsen nærmest drepe kampene de dømte, og om de i tillegg skal ha myndighet til å gi uteminutter ved gult kort, så blir det rett og slett et rent helvete.

I fotball er det ofte store uenigheter om dommeravgjørelser. Dette gjelder både gule kort, røde kort, frispark, straffespark og i det hele tatt alle andre situasjoner det dømmes for. Disse uenighetene kan umulig bli mindre av at spillere som får gult kort også får beskjed om å forlate banen for noen minutter. Jeg ser for meg at det kommer til å være like mange idiotiske dommeravgjørelser etter 1. juli (som regelendringen gjelder fra, om den blir vedtatt) som det var i fjor og hittil i år. Da er det helt feil å forsterke dette ved å la dommeren få enda større myndighet til å (feil)straffe spillere i hytt og pine.

Nei, takke seg til gode gamle regler med 11 mann på hvert lag, en dommer som dømmer når det er nødvendig, og masse mål. Hurra!





Relatert sak: Fifa vurderer utvisning ved gult kort (VG Nett)

9 kommentarer:

Anonym sa...

Man skal alltid være forsiktig med regelendringer. Men det er vel heller ingen tvil om at dagens ordning heller ikke er optimal. Får man gult kort må kanskje stå over neste kamp, og da er det jo andre lag som drar fordel av forseelsen, og ikke det laget som i utgangspunktet ble rammet.

Anonym sa...

Eg tykkjer at dette hadde vore ei fantastisk ordning. Du fokuserer på at det blir fleire dommarfeil? Det blir jo ikkje det? Han deler jo berre ut gult kort som før, og så må spelaren gå ut av bana i 2 min (eller liknande) og så held 4. dommar styr på kor tid spelaren kan kome inn att på bana.
Eg tykkjer fotball er ein av dei kjekkaste idrettane å sjå på, men kvar gong eg ser ein skikkeleg stygg takling, holding, filming, taktisk takling osv, alt som er ufair, og som i mange tilfelle kan øydeleggje heile kariera til ein fotballspelar får eg lyst til å gå tilbake i tid å hinde britane å lage sporten. At fotballen i det heile er så populær som den er kan eg ikkje fatte. Det må vere den sporten der det vert nytta mest juks i heile verden. Difor tykkjer eg at alle reglar som virkar prevantive med tanke på taklingar og generell ufairness er kjempebra. Og selfølgeleg videodømming MÅ berre kome snart. Skjønnar ikkje at det er mulig å vere å konservative at ein ikkje har innført det. Det blir liksom som å sei: Nei me vil ikkje at alle kampar skal ende rettferdig og at alle skal få den straffen dei fortjener. Heilt forkasteleg. Fotballen er bra i dag, men herre kor mykje bedre den kunne ha vore..

Mvh. Sindre

Anonym sa...

Jeg må bare nevne at denne 5 minutters utvisningen ved gult kort gjelder faktisk i de lavere divisjoner her nede i Danmark. Den ble innført på amatørnivå siden svært få la noe imellom i taklingene og slåssing foregikk både titt og ofte. Jeg fikk mitt første gule kort ved en feiltimet sklitakling allerede i min første kamp her nede for noen år siden. Du må tro gapet hang da jeg måtte forlate banen. verden stod ikke til påske. :-)

Anonym sa...

Hehe, spennande. Har det vorte "snillare" taklingar etter desse reglane vart innført då?

Anonym sa...

nei, ingenting blir forandra ut fra møtet de hadde!

Anonym sa...

Det blir berre domt å legge in utvisning på gult kort.Hald oss til dei gamle reglane!Det eg ser fram til er at få to ekstra dommerar

Anonym sa...

Kva gjer ein om ein keepar eller ein på innbyttarbenken får gult kort? Eller ein trenar?
Just wondering...

Rags sa...

Anonym/Sindre: Jeg mener ikke at det blir flere dommerfeil, men at feilene som gjøres får enda større betydning. Det er selvsagt ikke ønskelig.

Christian: Hehe, ok. Men jeg mener det er forskjell på toppfotball og amatørfotball - i de høyeste divisjonene er det sjeldent slik at det florerer av skumle taklinger :-)

Musikkglede med noko attåt sa...

Jeg mener du tar feil Rags.
Feilene får MINDRE betydning, for istedet for å gi rødt kort (noe alle dommere vegrer seg for), kan man sende ut en spiller som er litt "heit". Spiller selv fotball og det er ikke til å komme fra at noen blir heitere enn andre under spillets gang. Og disse trenger en liten pause, for gult kort hjelper ikke! Derfor tror jeg det kan bli en god ordning.

Dessuten, du skriver at det ofte er uenigheter. Det bør ikke være det. Når en dommer har dømt, så har de ikke noe med å kommentere eller krangle. Ofte skjønner ikke spilleren hva han har gjort galt i det hele tatt, mens alle som ser på ser at han bør straffes. Dette kan det kanske bli slutt med når dommeren kan vise de ut for 5 eller 10 minutter.

Jeg tror også at man må lage en regel om at en som skader en annen, blir utestengt aå lenge som den andre er skadet og borte fra fotballen. Det er eneste måten å komme disse grisetaklingene til livs!

Og jeg tror man må ha to hoved dommere OG muligheten til å straffe i ettertid! Som for eksempel det horrible eksempelet der en spiller sparker og dytter en annen spiller ut av banen mens linjedommeren står 1 meter unna...

Men, det må være forskjell på liganene. De lavere kan ikke ha sånne dyre og kompliserte systemer.

Men jeg kan selvsagt ta feil! :-)

Legg inn en kommentar

 

Free Blog Counter
Poker Blog