torsdag 12. februar 2009

Ikke legg vettet i bagasjerommet!

Siden jeg selv fikk førerkort for moped og senere for personbil, har jeg vært svært bevisst på hva som skjer i trafikken. Nesten hver uke får jeg lese artikler i avisene om det - og artiklene gjør meg svært forbannet.

Gang på gang hører vi om ulykker som, hvis sjåførene hadde kjørt mer i tråd med forholdene, kunne vært unngått. Er det speilholke, kjør sakte! Er det lav sol som slår deg midt i øynene, ta forholdsregler og hold deg laaangt unna forankjørende bil! Kjører du i et trafikert område hvor det også er mange mennesker, kjør veldig forsiktig og senk farten hvis du ikke har hundre prosent kontroll!

Senest i dag skrev Dagbladet om en eldre kvinne som ble kjørt ned i et gangfelt i Holmestrand. Jeg vet ingenting om omstendighetene rundt ulykken, men likevel: slike saker har det florert av i det siste, både i lokalaviser og i de store riksavisene, og flere av dem har ingen andre unnskyldninger enn "lav sol" eller "glatt veibane". Jeg sender tanker til den 68 år gamle kvinnen som nå ligger på sykehus med skader i ansikt, nakke og rygg. God bedring!

Bare for å ha det sagt: Jeg vet selv at jeg ikke alltid kjører helt perfekt. Jeg mangler naturligvis erfaring, jeg er ingen verdensmester og det hender seg nok at jeg slurver litt med kjøringen. Ulykker kan selvfølgelig skje uten at noen har direkte "skyld" i det; det går an å ha uflaks og at alle mulige negative tilfeldigheter clasher sammen og ender opp i en krasj. Det er ikke det jeg reagerer på. Men når folk kjører på personer i gangfelt hvor det er 30 km/t-grense og eneste unnskyldning er at "sola stod litt lavt", så blir jeg litt skremt. Og sint.



Oppdatert: I dag har det skjedd igjen: Bilfører i 80-årene kjørte på fotgjenger i Førde. Vær forsiktige i trafikken, folkens!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gamle folk med 1000meter blikk er sjelden bra kombinasjon.

Rags sa...

Haha, nei, det er nok ikke det.

Legg inn en kommentar

 

Free Blog Counter
Poker Blog