lørdag 14. februar 2009

Tusen takk, Dagbladet!

Dagbladet har på sin nettside presentert en god del populærnaturvitenskapelige småtriks som kan imponere de som ikke vet hva som ligger bak det som skjer. Videoene har, såvidt jeg vet, blitt populære, og Dagbladet har derfor også ødelagt triksene: Alle kjenner jo til dem og vet hvordan de skal gjøres!

Jeg må innrømme det; Jeg synes egentlig ikke det er så sinnssvakt fascinerende å få en brennende tepose til å fly, legge marsmallows under vakuum slik at de krymper sammen eller å flytte rundt på en ketchuppose i en vannflaske. Og ettersom det er valentine's day i dag, så kan jeg vel nevne at jeg heller hadde begynt å le og syntes litt småsynd på en gutt hvis han hadde klippet ut hjerter av papir for å imponere meg.

For de som kanskje ville prøvd noen av disse triksene, så er det synd at Dagbladet viser dem fram såpass tydelig. Triksene omtales som sjekke- og festtriks, men det er jo ikke like kult når alle vet hvor man har funnet det :-)

Så, en oppfordring til alle som har lyst til å prøve triksene: Vis dem til de små barna dine, barnebarna eller tante/onkel-barn, for de har nesten garantert ikke sett dem. Samtidig forstår de ikke prinsippene bak, noe som gjør det enda mer fascinerende.

For oss som har hatt kjemi/fysikk på videregående er det dessverre ikke like imponerende...



Oppdatering 15. februar: Det har kommet en ny episode av Reale Triks: Det magiske matpapiret. Check it out!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Artig å dukke opp i noen blogger ;) Dette med at triksene blir avslørt, og dermed ubrukelig, har vi tenkt mye på. Men få av videoene her sett mer enn 50 000 ganger. Tar vi med i beregningen at noen sikkert ser videoen flere ganger er det ikke så stor andel av norges befolkning som kjenner til triksene.

Hjertene av møbiusringer funker de, på en litt nerdesjarmerende måte. Alt ligger i presentasjonen.. :)

Rags sa...

Artig å få kommentar fra deg :D Takk!

50 000 visninger, det var ikke så ille som jeg trodde. Jeg har nok også bidratt med min del gjennom å se noen av dem flere ganger, så, ja, du har nok rett i det at ikke så mange kjenner til triksene likevel. Da er det jo bare å kjøre på og gjøre dem, da. Tøft.

Som du sier, det er viktig at presentasjonen er bra, og i så måte er nok videoen din langt, langt fra det verste eksempelet... ;-)

Men hepp hepp, nå skal jeg lese til fysikkprøve.

Legg inn en kommentar

 

Free Blog Counter
Poker Blog